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La question de la charia et de l'État au XXI e siècle
In: Maghreb, Machrek: revue trimestrielle = al- Maġrib wa-ʾl-mašriq, Band 224-225, Heft 2, S. 13-19
ISSN: 2271-6815
Dans cet article, Abdullahi An-Na'im replace le discours sur l'islam, l'État et le politique dans le contexte postcolonial. En effet, l'auteur défend le droit des islamistes à poursuivre leur quête d'un État indépendant, de facture endogène, qui en finirait avec les séquelles de la colonisation, à partir du moment qu'il y a de leur part un véritable engagement à la gouvernance constitutionnelle démocratique, au nom de l'autodétermination. Or, le philosophe soudanais rappelle également que la religion a toujours été invoquée pour légitimer le pouvoir politique, et cela dans toute religion. Ce sont les dangers que pose cette instrumentalisation qui doivent préoccuper actuellement.
The First Islamist republic: development and disintegration of Islamism in the Sudan: Abdullahi A. Gallab. Aldershot, England: Ashgate Publishing Limited, 2008, ix,183 pp. ISBN 978-0-7546-7162-6
In: Contemporary Islam: dynamics of Muslim life, Band 3, Heft 2, S. 209-211
ISSN: 1872-0226
Die kulturelle Vermittlung der Menschenrechte
In: Zeitschrift für Menschenrechte: Zfmr = Journal for human rights, Band 1, Heft 1, S. 87-98
ISSN: 1864-6492
Einleitend stellt der Verfasser eine Paradoxie angestrebter Universalität fest: Wie kann ein universal gültiger und universal anwendbarer Katalog besonderer Menschenrechte und besonderer Mechanismen zu ihrer Durchsetzung etabliert werden, wenn Rechte mit Kultur organisch verwoben sind und sich menschliche Kulturen so stark voneinander unterscheiden? Es wird hervorgehoben, dass sich das gegenwärtige System internationaler Menschenrechte historisch gesehen aus den kulturellen Perspektiven des Westens entwickelt hat. Es wird die These vertreten, dass diejenigen, die die Universalität der Menschenrechte auf ein kulturelles Fundament stellen wollen, bereit und in der Lage sein müssen, die vorherrschenden Konzeptionen der betreffenden Kultur bei Bedarf in Frage zu stellen. In allen Kulturen findet sich ein bestimmtes Maß an Ambivalenz, das es erlaubt, die vorherrschenden Wahrnehmungsweisen anzuzweifeln und sie möglicherweise auf dem Weg eines innerkulturellen Diskurses durch neue oder ehemals unterdrückte Konzeptionen zu ersetzen. Damit die kulturelle Vermittlung der Menschenrechte überhaupt funktionieren kann, muss eine größtmögliche Vielfalt von Stimmen und Perspektiven gewährleistet sein, die sich über die Bedeutung und Folgen kultureller Normen und Institutionen austauschen. Sonst werden die herrschenden Eliten und ihre Verbündeten das Verhältnis von Kultur und Menschenrechten monopolisieren und manipulieren und dadurch die kulturelle Rechtfertigung ihrer Menschenrechtsverletzungen behaupten, statt die kulturellen Grundlagen dieser Rechte zu schützen. Ein wirklicher und dauerhafter globaler Konsens über das Prinzip und den Gehalt der Universalität der Menschenrechte lässt sich auf dem Wege der Anerkennung permanenter kultureller Vielfalt in einer zunehmend globalisierten Welt erreichen. (ICG2)
Toward a Normative and Institutional Framework for Cosmopolitan Justice
In: Comparative studies of South Asia, Africa and the Middle East, Band 26, Heft 1, S. 51-62
ISSN: 1548-226X
Book Review: Cultural Transformation and Human Rights in Africa
In: Journal of Asian and African studies: JAAS, Band 40, Heft 1-2, S. 156-160
ISSN: 1745-2538
Human Rights in the Muslim World: Fundamentalism, Constitutionalism and International Politics
In: European journal of international law, Band 15, Heft 2, S. 400-404
ISSN: 0938-5428
International Human Rights and Islamic Law
In: European journal of international law, Band 15, Heft 2, S. 400-404
ISSN: 0938-5428
Human rights in the Arab world: a regional perspective
In: Human rights quarterly: a comparative and international journal of the social sciences, humanities, and law, Band 23, Heft 3, S. 701-732
ISSN: 0275-0392
Argues that Arab states should increase protection of human rights on a state and local level, and work towards lessening dependence on foreign monitoring; focus on role of government activities and local and international nongovernmental organizations (NGOs). Some focus on Arab League and Permanent Arab Commission.
Problems of Dependency: Human Rights Organizations in the Arab World
In: Middle East report: Middle East research and information project, MERIP, Heft 214, S. 20
Human Rights and Islamic Identity in France and Uzbekistan: Mediation of the Local and Global
In: Human rights quarterly: a comparative and international journal of the social sciences, humanities, and law, Band 22, Heft 4, S. 906-941
ISSN: 0275-0392
An exploration of the situation of Muslims in France & Uzbekistan considers the role of the human rights paradigm in transforming Islamic identity, noting that this model refers to identifying/applying identical norms to all human beings, a concept that often overrides a state's jurisdiction over certain rights/freedoms. A discussion of the underlying paradox of the human rights paradigm is followed by a description of the differences & similarities between Muslim communities in France & Uzbekistan, arguing that they both exhibit tension between the dynamic of cultural transformation & the legitimacy of institutional arrangements for pluralism. Muslim communities in France are negotiating with the broader French identity/culture to determine the meaning of Islamic identity in the context of an effective national/regional human rights framework that offers the potential for common ground between competing claims. However, Muslims in Uzbekistan function in a post-Soviet society that has only the beginnings of a human rights network. The need for Muslims everywhere to adopt a human rights paradigm to effectively assert their Islamic identity is discussed. J. Lindroth
REFORMING ISLAM: Sudan and the Paradox of Self-Determination
In: Harvard international review, Band 19, Heft 2, S. 24-27
ISSN: 0739-1854
What do we mean by universal?
In: Index on censorship, Band 23, Heft 4-5, S. 120-128
ISSN: 1746-6067
Any concept of human rights that is to be universally accepted and globally enforced demands equal respect and mutual comprehension between rival cultures
Remarks by Abdullahi An-Na'im
In: Proceedings of the annual meeting / American Society of International Law, Band 88, S. 421-425
ISSN: 2169-1118
What Do We Mean by Universal?
In: Index on censorship, Band 23, Heft 4-5, S. 120-128
ISSN: 0306-4220
Argues that any universal concept of human rights that is to be globally enforced demands equal respect & mutual comprehension between rival cultures. A truly universalist dynamic of international human rights protection would rely on monitoring & advocacy by local constituencies within both the South & the North. The Salman Rushdie affair is examined to illuminate difficulties involved in the enforcement of international human rights in countries whose culture is unlike that of the West. It is suggested that the universalization of human rights requires the inclusion of non-Western perspectives on individual & political rights. W. Howard